Forum Gaming Domain Strona Główna Gaming Domain
Forum po¶więcone grom komputerowym
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomo¶ciZaloguj się, by sprawdzić wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

tuning ogara 200 jawy 50

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gaming Domain Strona Główna -> Machiny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
wariat
---
---



Doł±czył: 16 Wrz 2005
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Sk±d: kosmos

PostWysłany: Pi± 14:45, 16 Wrz 2005    Temat postu: tuning ogara 200 jawy 50

Wzmacniamy Jawkę 50 Ogara 200

Praca przy silniku Jawki jest stosunkowo prosta i może ją wykonać każdy, trochę technicznie zorientowany, młody człowiek. Jedyny problem to praca przy kanałach przelotowych cylindra, są bardzo małe i trudno dostępne. Włożony trud jednak się opłaca. Silnik motocykla dysponuje mocą ponad 4 KM, pozwala je�dzić z prędko�cią trwałą 65-70 km/h.

rys.1 14kBPrace mające na celu usprawnienie silnika zaczynamy od korygowania kanałów w cylindrze. Najwięcej kłopotów sprawią nam kanały przelotowe (płuczące), gdyż są one bardzo wąskie i długie. Bardzo przydatne w dokładnym okre�leniu kształtu okien w �rodku cylindra jest lusterko stomatologiczne i plastelina. Ja posługuję się silikonem. Ma to swoje wady i zalety, po założeniu silikonu trzeba odczekać do jego dobrego stwardnienia. Po stwardnieniu silikon przy jego wyjmowaniu z cylindra nie ulega odkształceniu, tym samym wierniej oddaje zarys okna. Plasteliną i silikonem posługujemy się w taki sam sposób. Przygotowujemy sobie taki sam kawałek blachy o szeroko�ci 40 mm, długo�ci 110 mm i grubo�ci l mm. Blachę należy wygiąć mniej więcej do profilu gładzi cylindra (rys. 1). Na jednym końcu nawiercamy kilka otworów o �rednicy 3 mm, otwory pozwolą nam utrzymać plastelinę lub silikon przy blasze. Aby dokonać odwzorowania zarysu okna należy na nawiercony koniec blaszki nałożyć silikon, lub przykleić obustronnie plastelinę i następnie, wkładając �przymiar" do cylindra, lekko przycisnąć do okna. Po delikatnym wyjęciu możemy odci�nięty zarys okna zmierzyć i sprawdzić z odciskiem drugiego okna pod względem symetrii wykonania. Korygowania okien i kanałów dokonujemy przy pomocy wygiętych pilników iglaków. Iglaki wyginamy po podgrzaniu ich nad palnikiem gazowym, po wygięciu pilnik ponownie należy podgrzać do wi�niowego koloru i ostudzić w zimnej wodzie. Kolor żółty, a więc wyższa temperatura, zniszczy ostrza pilnika.

rys.2 17kB Kształt okien i kanałów przerabiamy tak, aby ich wymiary były zgodne z rys. 2. Cylinder Jawki ma wprasowaną żeliwną tuleję. Prawie w każdym cylindrze pomiędzy czę�cią żeliwną i aluminiową występują progi, musimy je skorygować pilnikami tak, aby połączenia tych elementów były w kanałach idealnie płynne. Oczywi�cie wszystkie kanały muszą zostać dokładnie wypolerowane. Po zakończeniu prac z kanałami w cylindrze, musimy dokonać korekty kanałów cylinder-karter. W tym celu zakładamy cylinder na dwie szpilki prawego karteru. Zamiast głowicy zakładamy na szpilki tulejki lub nakrętki M 10 (po trzy) na każdą szpilkę i dokręcamy cylinder nakrętkami głowicy. Sprawdzamy jak pasuje kanał przelotowy cylindra do kanału karteru. W razie potrzeby dokonujemy korekty karteru lub cylindra tak, aby na krawędziach styku nie było progów. Tak samo postępujemy z lewym karterem. Kanały w karterze i całą skrzynię korbową (przestrzeń, w której porusza się wał korbowy) musimy wypolerować.

rys.4 13kB Największe niedokładno�ci pomiędzy karterem a cylindrem występują w Jawce na bocznych krawędziach okna. Najczę�ciej bywa tak, że należy powiększyć górną powierzchnię kanału w karterze aż do wymiaru okna w cylindrze, natomiast dolną krawęd� okna w cylindrze trzeba rozpiłować do okna w karterze. Po dokonaniu korekt kanałów koniecznie musimy sprawdzić zarys kanałów w tłoku. Do jednej połówki karteru zakładamy wał korbowy z tłokiem (bez pier�cieni), zakładamy cylinder i po opuszczeniu tłoka do DMP sprawdzamy czy okna w tłoku pokrywają się z oknami w cylindrze-karterze. Tę samą czynno�ć powtarzamy na drugim karterze. Jeżeli okna w tłoku są za małe, należy je powiększyć do wymiarów cylindra. W miejscach gdzie są nieco większe, nie należy powiększać okna cylindra i karteru, rys.3 22kB lecz na tłoku wykonać w oknach promienie tak, jak na rys. 4. Dolną krawęd� tłoka od kanału ssącego musimy opiłować o 1 mm. Uwaga: nie więcej. Powiększenie tego wymiaru o 0,5 mm, przy zachowaniu innych wymiarów okien w cylindrze powoduje spadek mocy o prawie 1 KM. Tłok od strony wewnętrznej należy wyrównać, a do wysoko�ci sworznia tłokowego wypolerować. Otwór sworznia tłokowego musicie rozwiercić na taki wymiar, aby można go było wcisnąć ręką z lekkim oporem (tzw. sworzeń pływający).

rys.5 32kB Do skrzyni korbowej musimy wykonać tzw. wypełniacz (podkowę) rys. 5. Podkowę należy wytoczyć z tekstolitu lub z aluminium. Wymiary podane na rysunku trzeba dopasować do karterów silnika. �rednica zewnętrzna musi być o 0,1 mm większa niż �rednica wewnętrzna skrzyni korbowej. Podkowę mocujemy pomiędzy połówkami karterów za pomocą czterech kołków o �rednicy 3 mm, które są wci�nięte w podkowę. W karterach maleńkim przecinakiem (lepiej małym dłutem stolarskim) wykonujemy zacięcia na głęboko�ć 1/2 �rednicy kołka. Miejsca zacięć zaznaczamy rysikiem, po założeniu w karter wcze�niej wykonanej podkowy. Zacięcia wykonujemy w prawej i w lewej połówce karteru. Uwaga: kołki nie mogą być dłuższe jak na rysunku. Zbyt długie kołki mogą spowodować nieszczelno�ć komory korbowej.

rys.6 11kB Aby zwiększyć moc silnika, musimy zwiększyć stopień sprężania. Dokonamy tego poprzez stoczenie głowicy. W zależno�ci od tego jaką głowicę ma Twój silnik, musisz wybrać wła�ciwy kierunek do wykonania przeróbek. Głowica przedstawiona na rys. 6 wymaga stoczenia (planowania) o 2 mm. Następnie należy wykonać zatoczenie na wymiar �rednicy kołnierza cylindra i na głęboko�ć o 0,1 mm mniejszą niż wysoko�ć kołnierza. Planowanie musi być wykonane bardzo dokładnie. Za pomocą pasty do zaworów docieramy głowicę na cylindrze. Tak przygotowaną głowicę możemy zakładać bez uszczelki. rys.7 18kB Jeżeli podany na rys. wymiar 11,5 mm ma w przypadku naszej głowicy warto�ć mniejszą, musimy pogłębić komorę spalania przy pomocy papieru �ciernego. Powinni�my ją także wypolerować, pamiętając o wykonaniu promienia r=5 mm, jak na rys. 6. W przypadku głowicy pokazanej na rys. 7 planujemy wystający kołnierz nie więcej jak 1,5 mm. Następnie pogłębiamy wytoczenie na kołnierz cylindra do warto�ci ok. 2,4 mm (o 0,1 mm mniej jak wysoko�ć kołnierza cylindra). Przy pomocy pilników iglaków lub freza należy obniżyć w razie potrzeby zaznaczoną na rys. 7 czę�ć głowicy o tyle, aby jej odległo�ć od denka tłoka wynosiła l mm. Powiększyć należy także promień na progu komory spalania. Głowicę należy dotrzeć na cylindrze, a komorę spalania bardzo dokładnie wypolerować.

rys.8 8kB Układ ssący pozostawiamy bez zmiany. Kolektor łączący ga�nik z cylindrem musimy od wewnątrz wypolerować i dokładnie dopasować do cylindra i ga�nika. Układ wydechowy pozostawiamy bez zmian, należy tylko usunąć ze �rodka przegrodę(rys.Cool.

Zapłon ustawiamy 2 mm przed GMP. Jeden z przerobionych silników wykazywał maksymalną moc przy wyprzedzeniu zapłonu 1,8 mm przed GMP Warto�ć wyprzedzenia należy więc dobrać do�wiadczalnie. Dobrać należy także dyszę ga�nika. Zaczynamy od dyszy o przelocie 70. Jeżeli silnik będzie wykazywał większą dynamikę przy mniejszej dyszy i nie będzie się przegrzewał, to możemy zostawić mniejszą dyszę. Jako�ć ga�nika i układu zapłonowego musi być idealna. Silnik lepiej zapala po energicznym użyciu rozrusznika. Wyrobione zębatki utrudnia rozruch. Do pewnego zaskoczenia silnika potrzebne są większe obroty. Koło magnesowe musi być bardzo dobrze zamocowane na stożku wału korbowego. Silnik dobrze zrobiony potrafi przekroczyć 6000 obr/min. Aby w pełni wykorzystać moc silnika należy wymienić małe koło łańcuchowe na Z 13 lub Z 12 (jest Z 14).

Musimy także wzmocnić sprzęgło. Zamiast pojedynczych podkładek na sprężyny, zakładamy po dwie, lub dorabiamy nowe o grubo�ci 4 mm. Nawet wzmocnione sprzęgło należy traktować z dużym wyczuciem, bo nie jest to najmocniejszy element w podrasowanym silniku.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


¬ródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Alastor
---
---



Doł±czył: 21 Wrz 2005
Posty: 346
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Sk±d: Patologiczne zadupie na krańcu ¶wiata

PostWysłany: Pi± 18:44, 30 Wrz 2005    Temat postu:

bardzo ciekawe, jakbym mial taki motor to by sie nawet przydalo
ogar- to zabojcza nazwa dla takiej maszyny

bardzo profesjonalnie napisany artykuł , wszystko co moze byc potrzebne gdzie ty sie podziewasz Wariat pomagałe¶ adminowi forum zakładać a teraz znikn±łe¶ tak nagle i bez pozegniania Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gaming Domain Strona Główna -> Machiny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Charcoal Theme by Zarron Media
Regulamin